start > Klassieke teksten > introductie

Introductie

Deze website geeft een overzicht van de klassiek Chinese teksten. Het accent ligt hierbij op twee periodes:
1. De periode van de strijdende staten en vroege Han-dynastie. Dit is de periode van de meesters zoals Laozie, Zhuangzi, Confucius etc. Zeg maar van de vroegste teksten tot aan teksten rond 200 na Chr.
De Periode van de Strijdende Staten (480 -220 v Chr.) was een rumoerige tijd waarin nieuwe vormen van denken en (politiek) handelen tot ontwikkeling kwamen. Deze periode eindigt met de eenwording van China en de vestiging van de Qin dynastie die al snel werd opgevolgd door de Han Dynastie (zie verder de pagina Tijdlijn).

2. De late Han-dynastie en de periode van de verdeelde staten. Dit was eveneens een rumoerige tijd waarin China uiteenviel in verschillende koninkrijken. Pas met de stichting van de Sui-dynastie in 589 werd China weer herenigd.

Kernteksten pre Qin t/m vroege Han-dynastie

De geleerden uit de tijd van de Strijdende Staten bestudeerden de zogenoemde klassieken. Dit zijn teksten uit eerdere periodes van de Zhou dynastie. Het zijn: Boek der liederen, Boek der documenten, Boek der veranderingen, Boek der riten en de Lente- en Herfst-annalen.
De overgeleverde klassieken bevatten ook latere toevoegingen en aanpassingen. In de Han periode gingen deze teksten deel uitmaken van de Confuciaanse canon.
De eerste drie boeken zijn ook in het Nederlands vertaald. Het Boek der Veranderingen - Yijing of I Ching- is bekendste.

De kernteksten uit de periode van de Strijdende Staten zijn met name de Gesprekken (van Confucius), de Mozi, de Mencius, de Daodejing, de Zhuangzi, de Xunzi en de Han Feizi.

De Gesprekken, de Mencius de Daodejing en de Zhuangzi zijn ook in het Nederlands vertaald. De Daodejing is veruit de bekendste.

In de Han-periode werkten geleerden meer en meer samen, o.a. in de vorm van Keizerlijke of koninklijke academies. De overgeleverde werken zijn veelal compilaties en integraties van denkstromen uit verschillende regio' s, perioden en tradities. De bekendste zijn de Guanzi, de Lüshi Chunqiu en de Huainanzi.
Deze teksten zijn niet in het Nederlands vertaald. Het hoofdstuk Neiye uit de Guanzi vormt hierop een uitzondering.

Naast deze teksten bestaan er nog teksten op het terrein van economie, land- en waterbouw, krijgskunde, geneeskunde, geschiedenis, wis- en sterrenkunde.
Voorbeelden hiervan (en vertaald in het Nederlands) zijn het debat over Zout en IJzer, de Kunst van het Oorlogvoeren en de Neijing (over acupunctuur).

In 1993 verscheen een bibliografische gids onder redactie van Michael Loewe. Hierin worden 67 teksten beschreven. Opgravingen zorgen voor nieuwe teksten en inzichten. De bekendste opgravingen zijn die van Mawangdui (uit 1973), Baoshan (1987) en Guodian. Daarnaast komen ook nog teksten uit particuliere verzamelingen (grafplunderingen) op de markt, die aan musea worden geschonken of die zijn aangekocht. Bekend zijn o.a de Shanghai Museum Manuscripten en de Qinghua University Manuscripten.

De pagina pre Qin t/m vroege Han teksten geeft een overzicht. Op deze pagina's kunt u verder doorklikken naar de afzonderlijke teksten en auteurs.

Kernteksten late Han-dynastie en periode verdeelde staten

De pagina Late Han tot Tang geeft een overzicht. Op deze pagina's kunt u verder doorklikken naar de afzonderlijke teksten en auteurs.

[nog verder uitwerken]