樂論 Yuelun - Over Muziek

樂論 Yuelun - Over Muziek

yuè lùn [Yüeh lun]
Engelse titel: Essay on Music

auteur / toegeschreven aan: Ruan Ji

Een van de Zeven Wijzen van het Bamboebos, Ruan Ji, nam de vorm van "zuivere conversatie (qingtan)" aan als debat door middel van geschreven betogen. Ruan's meest overtuigend geauthenticeerde werk, "Verhandeling over Muziek," ontstond in deze context tijdens de eerste helft van de derde eeuw. "Verhandeling over Muziek" pleit vurig voor een terugkeer naar traditionele opvattingen over gepastheid. Het is een fundamenteel subversief werk dat wijst op het losbandige gedrag van degenen die toen aan de macht waren. Ruan maakt scherpzinnige opmerkingen over de corrupte praktijken van zijn tijd en leunt daarbij op de autoriteit van legendarische verhalen om zijn stelling te bewijzen.

Verhandeling over Muziek" begint met een evaluatie van de naleving van traditionele confucianistische waarden door de samenleving van de derde eeuw, zoals vastgelegd in het "Boek der Riten," en eindigt met een discussie over de wisselwerking tussen emotie en zang door de geschiedenis heen. Als onderdeel van een groter dialoog tussen de Zeven Wijzen van het Bamboebos, verkennen "Verhandeling over Muziek" en andere verhandelingen over de emotieve inhoud in muziek de hedendaagse fascinatie met de connectie tussen emotie en kunst.
(Criddle 2007 p44)

Criddel geeft de volgende samenvatting van de tekst:

In plaats van direct de positie van dogmatische leraar aan te nemen in de "Verhandeling over Muziek," schetst Ruan Ji een scenario waarin een kenniszoeker hem uitdaagt om zijn wijsheid te delen. Hij geeft deze discipel de generieke naam Liu-zi. Liu-zi, die Confucius citeert, schetst eerdere opvattingen over de relatie tussen muziek, ritueel en bestuur, en zoekt verduidelijking over deze onderwerpen van de eerbiedwaardige Ruan Ji.

Ruan Ji begint de vragen van Liu-zi te beantwoorden door zijn "creatie van muziek"-theorie te delen. Hij beschrijft hoe de oude wijzen, door de perfecte configuratie van hemel en aarde na te bootsen, harmonieuze tonen vestigden. Het natuurlijke gevolg van de creatie van juiste muziek was de vorming van een wereld waarin alle wezens instinctief handelden volgens ritueel, gepastheid en orde. Echter, telkens wanneer de mensen ritueel en orde negeerden, weerspiegelde hun muziek onvermijdelijk hun totale minachting voor gepastheid. Ruan verwijst naar deze corrupte vormen van muziek om te illustreren dat de kwaliteit van muziek en morele rechtschapenheid sterk met elkaar verbonden zijn; de corruptie van de een zal onvermijdelijk leiden tot de ondergang van de ander, wat uiteindelijk resulteert in een toestand van alomtegenwoordige losbandigheid.

Ruan schetst ook drie fundamentele maatschappelijke functies van muziek. Ten eerste fungeert muziek om gewoontes te verenigen, door de mensen in overeenstemming te brengen met de weg van de wijzen. Ten tweede verstevigt het hiërarchische relaties door de emotionele zelf van de mens te stabiliseren en hem naar ritueel handelen te leiden. Ten derde, door het opwekken van qi, of "vitale energie," tussen hemel en aarde, vestigt muziek waarheid en gepastheid. Besprekingen van deze drie functies worden aangevuld met een uiteenzetting over het belang van straf, instructie, ritueel en muziek:

"Straf en instructie vormen één lichaam, ritueel en muziek zijn complementair. Als straf zou worden versoepeld, zou instructie alleen niet kunnen doorgaan. Als ritueel zou worden verworpen, heeft muziek niets om op te steunen. Het uitvoeren van ritueel scheidt de eerbaren van de nederigen, het onderscheiden van superieuren van inferieuren. Het spelen van muziek maakt mensen tevreden met hun leven en verdrijft verdriet... Ritueel bepaalt uiterlijk, en muziek kalmeert het hart. Ritueel reguleert het uiterlijke, terwijl muziek het innerlijke verandert. Wanneer ritueel en muziek correct zijn ingesteld, is de wereld in vrede."1

De zorgen over de onderlinge verbondenheid van ritueel en muziek die Ruan Ji uiteenzet in zijn essay, echoën terug naar de vroegste discussies over muziek, met name het "Boek van de Muziek" gedeelte van het "Boek der Riten":

"De aard van muziek is gebaseerd op de combinatie van melodie en inhoud zonder verkeerde effecten te veroorzaken. Vreugde, plezier, opgewektheid en liefde zijn het doel ervan. Eenvoud en precisie zonder enige afwijking en verandering vormen de basis van ceremonie [of ritueel]; soberheid, hoffelijkheid en bescheidenheid zijn de methoden van uitvoering... Muziek verenigt wat gemeenschappelijk is voor iedereen; ceremonie duidt de verschillen tussen mensen aan. Daarom verwijst het systeem van muziek en ceremonie naar de gehele essentie van de mens... Muziek werkt in op het innerlijke, ceremonie op de uiterlijke gebieden (van de menselijke geest)."2

Ten slotte eindigt "Verhandeling over Muziek" met commentaar op het voortdurende debat of muziek al dan niet een aangeboren emotieve inhoud heeft en de twijfelachtige geldigheid van het ervaren en labelen van zogenaamd emotioneel geladen liederen als "blij" of "verdrietig."

Mogelijk als reactie op Xi Kang's beroemde essay, noemt Ruan's verhandeling historische voorbeelden van mensen die plezier hadden in "verdrietige muziek" als illustraties van mensen die in losbandigheid zijn vervallen. De compositie eindigt met een retorische vraag, waarbij de lezer wordt opgeroepen ter harte te nemen wat hij heeft laten zien. Deze conclusie echoot terug naar het begin, toen Meester Ruan, in de gezaghebbende stem van Confucius, verklaarde dat hij de belangrijkste punten zou uitleggen, maar dat het uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de lezers is om zelf Liu-zi's vragen te beantwoorden (Criddle 2007 p 46-47)

David Holzman velt een duidelijk oordeel over het essay: Zijn essays "Yuelun" (Over Muziek) en "Tong yi lun" (Het Doordringen van de Yijing zijn Confucianistisch van toon, waarbij de eerste uiterst conservatief en traditioneel is. (in Nienhauser Indiana p464)

Noten

1.
Punishment and instruction are one body, ritual and music are complementary. Supposing punishment was slackened, instruction could not proceed alone. Should ritual be discarded, music has nothing on which to stand. Performing ritual separates the honorable from the lowly, dividing superiors from inferiors. Playing music makes people content with their lives and dispels sadness ... Ritual fixes appearance, and music calms the heart. Ritual regulates the exterior, while music alters the interior. When ritual and music are correctly set, the world is at peace.
2.
The nature of music is based upon the combination of melody and poem [contents] without causing (any) incorrect (effects). Joy, pleasure, cheerfulness, and love are its purpose. Simplicity and precision without any deviation and change are the basis of ceremony [or ritual]; sobriety, courtesy, and modest regard are the methods of its performance ... Music unites that which is common to all; ceremony indicates the differences among men. Therefore the system of music and ceremony refers to the entire essence of men.... Music acts upon the inner, ceremony upon the outer regions (of the human mind).

Literatuur en vertalingen

Hieronder kunt u een selectie maken van de verschillende publicatievormen en de taal. Ik beperk me tot vier taalgebieden (Nederlands, Engels, Frans en Duits). De meeste literatuur is overigens engelstalig. U kunt bij teksttype ook apart de vertalingen selecteren en U kunt desgewenst ook een specifieke auteur zoeken.

Boeken 1 tot 2 van de 2

Criddle, Reed Andrew (2007). Rectifying Lasciviousness through Mystical Learning: An Exposition and Translation of Ruan Ji's 'Essay on Music'. Asian Music, Vol. 38-2, pag. 44-70. *.

Meer informatie...

Holzman, Donald (1976). Poetry and Politics: The life and works of Juan Chi (A.D. 210-263). *
Ook online.

Meer informatie...

Boeken 1 tot 2 van de 2