Zhang Zhan 張湛

Zhang Zhan 張湛

Zhang Zhan bekleedde dankzij zijn eruditie een aantal overheidsfuncties onder keizer Xiaowu van de Jin (die regeerde van 373-396).
Hij schreef een commentaar en voorwoord bij de Liezi. In het voorwoord schrijft hij dat zijn grootvader Zhang Yi opnieuw een volledige Liezi samenstelde nadat de oude tekst verloren was gegaan.

Lyvia Kohn geeft de volgende typering van Zhang Zhan: Hij staat vooral bekend als de eerste en belangrijkste commentator op de Liezi 列子. Zhang Zhan, ook wel Chudu 處度 genoemd, heeft geen biografie in de dynastieke geschiedenissen, ondanks het feit dat hij verschillende filosofische Xuanxue-commentaren schreef, twee compendia over langlevenspraktijken opstelde, diende als keizerlijk secretaris onder de Oostelijke Jin, en geboren werd in een familie van hoge ambtenaren onder de Westelijke Jin. Informatie over hem is eerder anekdotisch en te vinden in verhalenbundels zoals "A New Account of Tales of the World" (Shishuo Xinyu 世說新語) en in de biografieën van tijdgenoten en latere nakomelingen.

Volgens deze bronnen was Zhang Zhan filosofisch ingesteld en een volgeling van Xuanxue-denkers zoals de Zhuangzi-commentator Guo Xiang 郭象 (ca. 252–312 CE), die hij vaak citeert in zijn Liezi-commentaar. Hij had ook medische kennis en was erop gebrand om de qi in zijn woonplaats te verbeteren door verschillende soorten pijnbomen te planten. De biografie van Fan Ning 范寧 in de "Geschiedenis van de Jin-dynastie" (Jinshu 晉書) vermeldt verder dat hij vatbaar was voor oogvermoeidheid, waarvoor hij een langlevensrecept nam bestaande uit zes ingrediënten: minder lezen, minder nadenken, naar binnen richten, naar buiten scannen, laat slapen en vroeg naar bed gaan. Hij moest deze ingrediënten mengen met qi en ze zeven dagen ter harte nemen. Dit zou zijn gezichtsvermogen verbeteren en zijn leven verlengen (Stein 1999: 101).

Als keizerlijk ambtenaar en goed opgeleide denker met tijd om handen, hield Zhang Zhan zich bezig met veel lezen en het beoefenen van langleven-technieken. Hij had de materiële basis om zich te verdiepen in medische kennis en was goed verbonden met ambtenaren en literaten. De praktijken die hij noemt, waren waarschijnlijk goed bekend en wijdverbreid in die tijd. Het is goed mogelijk dat hij de Yangsheng Yaoji samenstelde om zijn mede-aristocraten te helpen gezond te blijven en gematigd te leven ondanks hun rijkdom en nieuw verworven vrije tijd, waarbij hij langlevens-praktijken voornamelijk gebruikte voor wereldlijk succes. (Lyvia Kohn 2020 Dao Companion to Xuanxue p 482)

Klassieke teksten

- commentaar bij de Liezi (The Liezi)
- schrijver van de Yangsheng Yaoji (Long Life Compendium)

Literatuur

Boeken 1 tot 1 van de 1

Kohn, Livia (2020). The Xuanxue Lifestyle: Self-Cultivation and Qi Practices. In David Chai, Dao Companion to Xuanxue 玄學 (Neo-Daoism) hst 24, pag. 479-499 *.

Boeken 1 tot 1 van de 1