start > Klassieke teksten > Personen/auteurs > auteur
Dong Zhongshu 董仲舒 [Tung Chung-shu]
Dong Zhongshu 董仲舒 [Tung Chung-shu] (179-104 v.Chr.)
Dong Zhongshu wordt beschouwd als de grondlegger van het Han-confucianisme, maar lang niet al zijn ideeën werden direct na zijn dood aanvaard. Hij leverde een kader waarbinnen keizerlijke instellingen hun erkende plaats kregen binnen een universeel schema; hij pleitte voor de toepassing van de ethische idealen die aan Confucius werden toegeschreven; hij erkende de kracht van Yin en Yang en hun verband met de ordening van de mensheid; en hij formuleerde de lessen die uit voortekenen geleerd moesten worden. Hoewel veel van zijn bijdrage aan deze synthese origineel was, deed hij net als anderen een beroep op de ideeën van zijn voorgangers, met name Lu Jia. De oorsprong van het systeem van examens en de fixatie op de teksten en leerstellingen die met Confucius geassocieerd worden, worden beschouwd als blijvende resultaten die hij aan de Chinese rijken naliet.
De data van Dong Zhongshu worden gewoonlijk gegeven als van ongeveer 179 tot ongeveer 104, maar er zijn redenen om te geloven dat hij stierf tussen 119 en 114. Als jongeman had hij de Chunqiu bestudeerd. Hij hield zich afzijdig van de buitenwereld, verwierf respect voor zijn toewijding aan zijn wetenschappelijke werk en voor zijn correcte gedrag, en kort na de toetreding van Wudi werd hij benoemd tot kanselier van Liu Fei, koning van Jiangdu. Op basis van de verslagen van rampen en vreemde verschijnselen in de Chunqiu betoogde hij hoe de krachten van Yin en Yang werkten; zijn pogingen om regen te veroorzaken of te voorkomen, die op dezelfde principes werden uitgevoerd, zouden zeer succesvol zijn geweest.
Al snel echter werd Dong Zhongshu gedegradeerd tot raadgever van het paleis (Zhong Dafu). Hij was in het geheim bezig met het samenstellen van een verslag van vreemde verschijnselen en het is waarschijnlijk dat dit bepaalde conclusies bevatte met dynastieke implicaties. Bij de gelegenheid waarbij brand uitbrak in het heiligdom gewijd aan Gaodi in Liaodong en in de grafkamers bij het graf van die keizer (135), kwam zijn tegenstander Zhufu Yan in het bezit van zijn conceptverslag en bracht het onder de aandacht van de troon. Het werk kreeg ernstige kritiek, ook van zijn voormalige leerling Lü Bushu. Dong Zhongshu werd ter berechting voorgeleid en ter dood veroordeeld, maar dit vonnis werd op uitdrukkelijk bevel van Wudi niet uitgevoerd.
Op grond van ziekte trad Dong Zhongshu af om verder als privépersoon door het leven te gaan. Hij werd desondanks geraadpleegd wanneer er belangrijke staatskwesties aan de orde waren.
Sinds de tijd van Zhu Xi (1130-1200) hebben geleerden hun twijfels geuit over het auteurschap van Dong Zhongshu van de gehele of delen van de Chunqiu fanlu.
(Bron: Loewe 2000 A Biographical Dictionary of the Qin, Former Han and Xin Periods, p70)
Het boek van de Han (Hanshu) bevat een uitgebreide biografie van Dong Zhongshu: hst 56 Dong Zhongshu zhuan (董仲舒傳). Enkele fragmenten hieruit zijn vertaald door Karel van der Leeuw in zijn Confucianisme, een inleiding in de leer van Confucius uit 2006.
Meer informatie:
Wikipedia: Dong Zhongshu (EN)
Klassieke teksten
- samensteller van de Chunqiu Fanlu (The Luxuriant Dew of the Spring and Autumn Annals)Toelichting bij de literatuur
Zie ook:
- Leeuw, Karel van der (2006). Confucianisme: Een inleiding in de leer van Confucius, p113-125
- Tiwald, Justin & Norden, Brian van (2014) Readings in later Han Philosophy p1-18
Literatuur
Boeken 1 tot 4 van de 4
Loewe, Michael (2011). Dong Zhongshu, a Confucian Heritage and the Chunqiu fanlu. Brill. *
ISBN13: 978-9004194656
Meer informatie...
Queen, Sarah A. (2015). Luxuriant Gems of the Spring and Autumn. Columbia University Press. *
vertaling samen met John S. Major
ISBN13: 978-0231169325
Meer informatie...
--- (1991). From Chronicle to Canon: The Hermeneutics of the 'Spring and Autumn Annals' According to Tung Chung-tzu. *Wang, Robin R. (2005). Dong Zhongshu's Transformation of 'Yin-Yang' Theory and Contesting of Gender Identity. Philosophy East and West, Vol. 55-2, pag. 209-231. *.
Boeken 1 tot 4 van de 4