start > Zhuangzi > hoofdstukken > hoofdstuk
Korte toelichting per hoofdstuk
De beschrijvingen van de hoofdstukken zijn nog in ontwikkeling (work in progres). U kunt hieronder een van de beschikbare hoofdstukken selecteren. De korte inhoud en indeling in secties is gebaseerd op de Nederlandse vertaling van Kristofer Schipper.
U kunt ook alle paragrafen in één keer bekijken.
Hoofdstuk 8. 駢拇 Pianmu - Tenen met vliezen
Thema van dit hoofdstuk
Tekstlaag: Primitivist (Graham), anarchisten (Liu)
Chen, Guying (2016): Tenen met vliezen: Emoties de vrije loop laten en het natuurlijke karakter volgen
Dit hoofdstuk gebruikt de eerste twee karakters als titel ("Tenen met vliezen ertussen en overtollige vingers zijn wel degelijk aangeboren", Schipper 2007 p135)
Geleerden beschouwen de vier hoofdstukken 8-11 Pianmu, Madi 马蹄 (Paardenhoeven), Quqie 胠箧 (Koffers openbreken) en Zaiyou 在宥 (De vrije loop) als verwante werken vanwege de stijl waarin ze zijn geschreven en hun inhoud. Deze vier hoofdstukken zijn niet zo speculatief als de Innerlijke geschriften (hst 1-7); de schrijfstijl maakt de hoofdstukken eerder tot een heftige kritiek op praktische politiek en publieke moraal in vergelijking met de impliciete kritiek die wordt geboden in de Innerlijke Geschriften. Toen deze vier hoofdstukken evolueerden, werden de (Confucianiaanse) begrippen welwillendheid, rechtvaardigheid, rite en wet enthousiast gepromoot door de heersende klasse en reeds gebruikt door de machthebbers. Deze machthebbers verkregen faam door list en bedrog en beshadigdenb tallozen mensen omwille van hun eigenbelang. Om deze reden worden de begrippen welwillendheid, rechtvaardigheid, rite en wet in de vier hoofdstukken frontaal aangevallen.
Tenen met vliezen en de andere hoofdstukken verwerpen krachtig dit witwassen van welwillendheid en rechtvaardigheid e.d., De hoofdstukken staan zelf voor de vrije wil van het individu en het idee van een leven in overeenstemming met de natuur. Om deze reden hadden ze veel impact op de controverse over de natuur en de Confuciaanse ethische code tijdens de Wei-Jindynastie.
Baggio Giacomo (2014) beschrijft de volgende concepten die zijn inziens in deze vier hoofdstukken aan de orde zijn:
- The forceful imposition of standards leads to the corruption of human nature
- Introjection of standards by the people and subsequent alienation of their inborn faculties
- “Theft” and manipulation of the standards by those in power
- Rejection of the moral perspective tout-court
- Resuming the spontaneous way of life
(zie hieronder bij literatuur voor de online tekst)
Vertalingen van de titel
NL - Tenen met vliezen (S)
EN - Webbed Toes (W,Z,R,G)
DE - Miteinander verwachsene Zehen (K)
Korte typering paragrafen
Het hoofdstuk heeft 1.040 Chinese karakters en telt 1 paragraaf
paragraaf I Schipper pag. 135-140Medemenselijkheid en gerechtigheid zijn geen natuurlijke deugden.
Literatuur
Hieronder kunt u een selectie maken van de verschillende publicatievormen en de taal. Ik beperk me tot vier taalgebieden (Nederlands, Engels, Frans en Duits). De meeste literatuur is overigens engelstalig. U kunt bij teksttype ook apart de vertalingen selecteren en U kunt desgewenst ook een specifieke auteur zoeken.
Boeken 1 tot 1 van de 1
Baggio, Giacomo (2014). The Four Primitivist Chapters of the Zhuangzi: A text ahead of our time. *
CSRCA Newsletter Autumn 2014.
Ook online.
Boeken 1 tot 1 van de 1